Poika oli herännyt minua aikaisemmin: jo yhdeksältä. Taitaa työharjoittelun rytmi tehdä hyvää. Minä heräsin kellonsoittoon vasta puoli yksitoista. Laitoin riisipuuron ”tulelle”.

Aamupalan jälkeen laitoin uuniin eilen ostamani (ale 50 %) piknikpaistin perunoiden, porkkanoiden ja sipulien kera. Mausteeksi laitoin yleismaustetta, öljyä ja suolaa. Ruoka sai hautua aika pitkään uunissa. Sammutin uunista virran ja jätin ruuan vielä jälkilämpöön ja lähdin ostoksille.

Tarkoitus oli olla kotosalla koko päivä, mutta oli pakko lähteä ostamaan kissanhiekkaa. Kävin Kaukajärven eläinkaupassa ja samalla soitin entiselle työkaverilleni. Kutsui itseni hänelle kylään. Ex-työkaverini ja hänen miehensä ovat jo eläkkeellä ja minä poikkeilen heillä aina silloin tällöin. En pyytänyt kahvia, koska he olivat kuulemma juuri juoneet iltapäiväkaffit. Oli mukava jutustella sitä ja tätä.

Ajoin kotiin ja söin pojan kanssa yhdessä uunissa valmistunutta ruokaa. Poika kehui ruokaa hyväksi. Lähdin vielä ruokakauppaan ja samalla reissulla kävin naapurustossa kyläilemässä. Tässäkin kyläpaikassa olivat juuri juoneet kahvia. Olisivat kyllä minulle keittäneet, mutta estelin. Perheen isäntä korjaili seinäkelloa ja rouva esitteli minulle verhokankaita. Oli tilannut kangasnäytteet ja niitä vertailimme.

Tulin kotiin ja laitoin saunan lämpiämään. Katselin telkkarista Ennätystehdasta ja Huumaa. En ole osallistunut Huuman katsojakysymykseen, mutta olisin tiennyt vastauksen. Pitäisiköhän joskus osallistua? Ennätystehtaan äänestykseen lähetin kyllä vastaukseni.

Poika on nyt saunassa ja minä menen sinne seuraavaksi. Ensin annan koiralle ruuan ja käytän sen pihalla. Poika on lähdössä kyyditsemään kaveriaan kaupunkiin. Pidin hänelle äitipuheen: saunan jälkeen vilustuu helposti, kuivaa hiukset hyvin ja pue lämpimästi päälle. Aja varovasti: keli on nyt paha koska pakkanen on lauhtunut. Jne.

Päivän onnistumiset:

1. Kaksi kivaa kyläilypaikkaa.

2. Hyvää ruokaa.

3. Sauna odottaa kylpijää.