Menin aamulla kymmenen jälkeen vakiasiakkaan luokse. Perheen äiti lähti lapsien kanssa pois jaloista. Lapset hieman arastelivat minua ja luulin että he vierastavat. Äiti kertoi että hän on pelotellut lapsia minulla: jos ette siivoa leluja pois lattialta, niin siivoojatäti ottaa ne imuriin. Huh, huh. Lapset kyllä esittelivät minulle lelujaan ja tavaroitaan, eli eivät ihan kauheasti pelänneet ;-) Perheen isä tuli lasten kanssa kotiin ennen kuin ehdin lähteä. Hän keitti kahvit ja tarjosi minulle kupillisen. Söin samalla eväsleipäni. Sain heiltä joululahjan: pakettia en ole vielä avannut, mutta se on Pentikin kääreessä. Vien heille laskun huomenna jotta saavat sen tälle vuodelle maksetuksi.


Kiirehdin seuraavan asiakkaan luokse ja olin paikalla klo 15.30. Siivosin asunnon sovitussa ajassa. Mukana oli oma moppi ja ämpäri. Lisäksi käytin Pledgeä pöytäpinnoille. Vessan lavuaari oli tukossa ja soitin asiakkaalle että ostaisi putkenavaajaa. Koti tuli hyvään kuntoon ja sain vielä illalla kiitoksen tekstarilla.


Kotona olin ihan tööt. Matkasin siis suoraan kotiin, enkä käynyt kaupassa. Tein pojalle huomiseksi työ- ja kauppalistaa. Itse aioin huomenna shoppailla sekä Kauppahallissa että Stockmannilla. Kaikki jouluruuat on ostamatta. Edes kinkku on saatava.


Ex-poikakaveri soitti tänään. Laitoin hänelle joulukortin ja pyysin kyläilemään pyhinä. Tuumailimme aikataulujamme ja päädyimme siihen että ainoa sopiva aika on jouluaatto tai joulupäivä. Pyysin hänet meille aatoksi. Nyt meillä on siis jouluvieras! Saa kyllä itse kunnostaa vierashuoneen ja tuulettaa lakanat. Lapseni ovat mielissään että ex tulee vierailulle.


Yksi asiakas pyysi tänään koontia heidän maksamistaan laskuistaan. Kerroin että verottajaa ei kiinnosta kuin loppusumma ja minulla ei ole laskujen kopioita. Ne pitää hakea kirjanpitäjältä. Verottaja ei myöskään halua laskuja itselleen, vaan ne on säilytettävä itse. Kysymyksessä on siis kotitalousvähennyksen suuruus.


Naapuri oli tuonut tänään lahjakorttini. Oli lunastanut ne jo lauantaina, mutta sai ne toimitettua vasta tänään. Asumme ihan vierekkäin, eli matkaa on noin 50 metriä ovelta ovelle. No, hyvä kun edes nyt sain ne.


Päivän onnistumiset:

1. Kivat asiakkaat ja hyvät kiitokset.

2. Jouluvieras ilmoitti saapuvansa.

3. Lahjakortit saapuivat.