Tänään olin TAKK:ssa puhumassa yrittäjyydestä. Olin paikalla puolenpäivän maissa ja kävin syömässä koulun ruokalassa. Sehän oli minun palkkioni. Minulle tarjottiin myös pullakahvit iltapäivällä. Luento meni ihan OK. Seuraava luennoitsija odotteli oven takana vuoroaan ja ihmetteli naurunremahduksia. Minä puhuin kyllä ihan asiaa, mutta esitys oli aika värikäs. Tuntuivat tykkäävän puheistani. Hieno juttu. Jaoin muutamille käyntikorttejani.


Kotimatkalla poikkesin Ensimetriin. Varasin ajan yritysneuvojalle starttirahan jatkohakemusta varten. Tapasin sattumalta asian käsittelijän. Hän kertoi ettei jatkoa myönnetä enää vuoden jälkeen. Minä tinkasin jatkoa ja kerroin yrittäväni saada sen. Poikkeus vahvistaa sääntöä! Ensi viikon keskiviikkona saan hakemukseni käsittelyyn.


Ehdin vielä käymään kirjakaupassa ennen bussin lähtöä. Ostin paperinsilppurin. Hyvin tuntuu toimivan, vaikka tuhoaminen on aika hidasta. Kerralla saa syöttää 5 Anelosta ja käyttöaika on 3 minuuttia. Sitten on pidettävä puolituntia taukoa. Säiliön tyhjennys on aika hankalaa: koiran päälle meni osa silpuista ja osa sukilleni.


Juuri viime tingassa hain vielä Subista itselleni sämpylän ja ehdin justiinsa bussiin. Poika oli matkustanut samalla bussilla kotiin, mutta hän jäi jo lähikaupan luona bussista pois. Minä istuin linja-auton etuosassa ja poika perällä. Emme huomanneet toisiamme koko matkalla.


Lähdin illalla kävelemään läheiselle huoltoasemalle. Kyselin aikaa renkaidenvaihtoon. Ensimmäinen vapaa aika olisi ollut torstaina päivällä. Kauhistelin ja kerroin että minun on pakko lähteä keskiviikkoaamuna liikkeelle. Mitä jos on jo liukasta? Sain sitten heti ajan vaihtoon: äkkiä vaan kotiin hakemaan autoa ja renkaita. Poika haki renkaat varaston perältä ja lastasi ne kyytiin. Vaihto maksoi 22 euroa.


Kotimatkalla kävin naapurinmiehen postit hakemassa ja samalla ruokin akvaariokalat. Poika rahtasi kesärenkaat varastomme perälle. Minä kävin vielä ruokakaupassa. Ostin ruispastaa ja teen siitä salaattia huomiseksi evääksi. Laitan pastan sekaan homejuustolla maustettua kermaviiliä, paprikanpaloja, salamin suikaleita, paahdettua sipulia sekä auringonkukansiemeniä.


Hukkasin tänään silmälasini. Minulla oli ne vielä kotiin tullessa tallessa, mutta nyt niitä ei löydy mistään. Onneksi vanhat Tiimarin lasit löytyivät. Täytyy käydä huomenna huoltoasemalla, jospa lasit jäivät sinne?


Päivän onnistumiset:

1. Talvirenkaat on vaihdettu.

2. Luento onnistui tosi hyvin.

3. Ensimetriin on varattu aika.