Kello oli soimassa yhdeksältä, mutta heräsin vasta yhdeltätoista. Poika herätteli minua kouluun lähtiessään. Hänellä on tässä jaksossa keskiviikkoisin vain neljän tunnin päivä alkaen klo 12.

Aamutoimien jälkeen meinasi kiire pukata päälle. Olin varannut ajan yritysneuvojalle Ensimetriin puoli kolmeksi. Nappasin mukaan liiketoimintasuunnitelman, kannattavuusarvion ja tulosbudjetin.

Tämä yritysneuvoja oli ihana ihminen. Ensimmäinen joka todella uskoo yritysideaani. Hän kehotti käyttämään termiä ”uusi palveluinnovaatio”. Keskustelimme asioistani melkein kaksi tuntia. Jätin paperit hänelle ja hän lupasi tehdä puoltavan lausunnon starttiraha-anomusta varten. Toimitan hänelle vielä CV:n ja liiketoimintasuunnitelman sähköisessä muodossa.

Perjantaina menen taas Ensimetriin. Rekisteröin yritykseni nimen, mutta en ilmoittaudu vielä ALV- ja ennakkoverorekisteriin. Jos ilmoittautuisin niihin jo, statukseni olisi heti yrittäjä. Varsinainen yritystoiminta alkaa vasta tammikuun alussa ja nyt kurssin jälkeen olen työttömänä siihen asti.

Minun pitää myös tilata verottajalta todistus että olen kuuliaisesti maksanut veroni. Pankin ja vakuutusyhtiön kanssa on tehtävä sopimukset. Yritysneuvoja patisteli minua myös suunnittelemaan yritykseni brändiä. Yhtiösopimus on allekirjoitettava perjantaihin mennessä.

Soitin asiasta tyttärelle. Hän oli jo laivalla. Kerroin lyhyesti että minun on saatava hänen nimensä yhtiöpaperiin, joten tulen mielelläni heitä vastaan huomenna linja-autoasemalle. Tyttären on myös sijoitettava yrityksen tilille 500 euroa, vaikka hän on äänetön yhtiömies. Verottajalle ei kuulemma pienempi summa käy. Rahan voi kyllä nostaa pian tililtä pois.

Ensimetrin jälkeen erehdyin Sokokselle ruokaostoksille. Siellä oli taas puoli Tamperetta ostoksilla ja kassoilla oli kauheat jonot. Jos kauppa on yhtenä päivänä kiinni, niin onko siinä aihetta paniikkiin? No, ehkä ostajat olivat kuten minä: jääkaappi oli kotona ihan tyhjä.

Poika paistelee alakerrassa taas vohveleita. Lupasi säästää minulle kaksi kappaletta. Nyt menen katsomaan uutta Antiikkieno sarjaa. Toivottavasti se on hyvä.

On ihan perjantainen tunnelma. Melkein aioin toivotella hyvää viikonloppua. Juhlitaan huomenna itsenäisyyspäivää ja muistellaan kunnioituksella heitä jotka taistelivat meille tämän itsenäisyyden.