Tuleva työhaastattelu taisi jännittää, tai oikeastaan se olenko tekemässä tyhmyyden. Viime yö meni painajaisten kanssa. Ja ennen haastattelua jännitin aivan kuin hammaslääkärille menoa.

Soitin puhelinmyyntipaikkaan, jossa olin työhaastattelussa tiistaina. Kiirehdin heidän päätöstään. Lupasivat heti ilmoittaa kun ovat tehneet päätöksen. Ilmoitus tulikin tänään, eikä vasta ensi viikolla kuten aluksi lupasivat. Eivät sitten valinneet minua.

Ennen kioskimyyjän paikan haastattelua tein lihapullia. Yleensä käsillä tekeminen tai ruuanlaitto rauhoittaa minua. Pullista tulikin hyviä. Perinteisen ranskalaisen sipulikeittopussin ohjetta muunnellen laitoin taikinaan tomaattipyrettä ja juustoraastetta. Oheen paistoin perunoita ja sipulia. Nam!

Sitten menin haastatteluun. Kioskin omistaja on 68-vuotias nainen. Hän haukkui melkein kaikki työntekijänsä osaamattomiksi. Minuun hän kyllä ihastui, vaikka en sitä halunnutkaan. Jos nyt luotan omaan intuitiooni, niin minun on parasta pysyä kaukana tästä työpaikasta. Pikapestin mukaan tarjolla piti olla 25 viikkotuntia ja silloin saisin soviteltua päivärahaa lisäksi. Omistaja tarjosi 34 tuntia viikossa töitä. Silloin menetän sovitellun päivärahan ja en kuitenkaan tienaa niin paljon, että elättäisin itseni ja poikani sillä. Selitin asiaa omistajalle ja lupasin ottaa liitosta asiaan tarkennusta. Omistaja soittaa minulle maanantaina illalla. Minä olen yhteydessä Pikapestiin maanantaina ja selvitän oman kantani asiaan. Voi tätä elämän vaikeutta! Tänään olen ollut huonolla tuulella, vaikka ihminen voi valita.

Tytär poikkesi kotona keittämässä eväskahvit itselleen. Hän oli menossa ensimmäistä yötä töihin Postille joulukortteja lajittelemaan. Työtä pitäisi riittää viikoksi. Annoin tyttärelle kolme pahvilaatikkoa, jotka olin saanut lähikaupasta. Muuttohan heillä on kumminkin edessä parin viikon sisään.

Tytär toivoi joululahjaksi sähköhammasharjaa ja poika Pulttibois DVD:tä. On nyt sitten edes kaksi lahjaa listalla. Harkitsen digiboxin ostoa jouluksi. Pitäisikö olla tallentava vai ei?

Niin, kaikki joulukortit on vielä lähettämättä. Ja minä kun kuvittelin vielä askartelevani kortit. Hoh hoijaa.