Sain kinkun jo illalla paistettua. Se oli taas liian kauan uunissa ja halkesi verkon poiston jälkeen kolmeen osaan. Maku on kyllä ihan hyvä. Kissammekin ehti sitä maistamaan, kun kinkku oli työpöydällä jäähtymässä.

Tänään heräsin jo yhdeksältä ja keitin riisipuuron. Vielä piti pika pikaa hakea lähikaupasta kermaa ja appelsiineja. Tänään oli tarkoitus tehdä appelsiiniriisiä, mutta sen teko jää huomiseksi.

Tyttären piti tulla poikakaverinsa kanssa syömään kello viisitoista. Tulivat sitten tunnin myöhässä. Minulla ja pojalla oli siinä vaiheessa jo kiljuva nälkä. Lämmitin uunissa laatikot ja karjalanpaistin. Lisäsin kermaa perunalaatikkoon ja taas kissa pääsi apajille ennen laatikkojen uuniin laittoa.

Päästiin kuitenkin syömään ja lahjoja jakamaan. Vähän lahjoja, mutta tyytyväisiä ilmeitä. Minä sain lahjaksi lahjakortin Lapinniemen kylpylään hierontaan ja yrttikylpyyn. Nuorilla oli kolme kyläpaikkaa aattona kierrettävänä: poikakaverin molempien vanhempien ja minun luona käynti. Ja joka paikassa he söivät jouluaterian. Huh! Huomenna poikani ja tyttäreni menevät kylään pikkusiskonsa ja mummonsa luokse.

Syyhytauti on iskenyt minuun. En tiedä mitä lisäainetta olen syönyt, mutta minua kutittaa vähän joka puolelta. Eniten kutiaa korvat ja kaula. Tämä tauti alkoi aamulla. Sekä minulla että lapsilla on ollut joskus nokkosrokko. Epäilen että tämä on nyt sitä. Kraaps, kraaps… Nokkosrokon aiheuttaa joku ruoka-aine (lisäaine) yhdessä stressin kanssa. Tyttärellä oli pienenä muutaman kerran ihottumaa juuri joulun ja uudenvuoden välillä. Hänellä kun on vielä syntymäpäivät näiden kahden juhlapyhän välissä.

Tänä aamuna kännykässäni oli kiitosviesti. Tuli niin lämmin olo saamastani kiitoksesta. Tässä viikolla minulle soitteli avioeroa läpikäyvä nainen. Hän kyseli koska seuraavat Bruce Fisherin erokurssit alkavat. Ilmoitin ettei yhdistyksemme puitteissa ole kursseja nyt alkamassa, mutta työväenopisto järjestää niitä kyllä. Naiselle ei ollut tullut opiston esitettä ja minäkin olin soiton aikana koiralenkillä. Myöhemmin kun kotona järjestelin jätepapereita, löysin opiston esitteen. Soitin naiselle ja jätin hänelle vastaajaan tiedon kurssista ja numeron mihinkä ilmoittaudutaan. Hän oli saanut viimeisen vapaan paikan kurssilta.

Punaisessa langassa oli vieraana Dalai Lama. Puhuipa hän viisaita sanoja. Kouluissa pitäisi opettaa myös sydämen viisautta ja lämpöä. Ei pelkästään älyn viisautta. Jokainen ihminen voi yksilönä alkaa auttamaan lähimmäisiään, siitä se hyvyys alkaa. Se mitä nyky-yhteiskunnalta vaaditaan, voidaan alkaa toteuttamaan omissa ympyröissä.