Tytär tuli aamulla ja palautti autoni. Lähdimme yhtä matkaa kaupunkiin. Tytär yliopistolle ja minä henkilöstövuokraus Opteamiin. Tytär jäi bussista pois Sorsapuiston kohdalla. Hän tuskin pääsi kävelemään puiston poikki, koska siellä oli poliiseja vartiossa. Kaupungilla oli ihan älyttömän paljon poliiseja liikkeellä, juuri tuon EU-kokouksen takia. Hämeenkadulla oli parkkipaikat eristetty poliisiteipeillä.

Minä menin haastatteluun ja olin ajoissa paikalla. Haastattelua odotti myös toinenkin työnhakija. Meidät haastateltiin sitten yhdessä. Molemmille tehtiin samat kysymykset ja minä sain vastata aina toisena. Se olikin minun etu. Tämä toinen työnhakija oli ikänsä pätkätöitä tehnyt humanisti, jolla oli gradu kesken. Hän hallitsi aika huonosti haastattelutilanteen. Kysymykset olivat: ”Miksi sinä olisit hyvä myyjä?”, ”Mitä inhoat?”, ”Pahin asiakaspalvelutilanne?” ja sitä rataa. Minä lupasin olla käytettävissä 12.12 lähtien. Työ- ja kurssitodistuksista otettiin kopiot.

Seuraavaksi marssin Metalliliiton toimistolle. Kyselin lisätietoa sovitellusta päivärahasta ja yleensäkin työllistymisestä. Toimistolla oleva mies on tuttu jo vuosien takaa ja samalla juttelemme aina perheidemme kuulumiset myös. Niin tänäänkin. Sain tietää ettei minun todellakaan kannata ottaa vastaan työtä, jota tarjotaan vain kaksi päivää viikossa. Se tulisi minulle oikeastaan vain kalliiksi. Eli en hae sinne lahjatavaraliikkeeseen.

Liiton toimistolta menin työkkäriin. Oma työvoimaneuvojani ei ollut ottanut minuun yhteyttä, vaikka olin soittanut ja pyytänyt varaamaan minulle aikaa. Menin miehen työhuoneeseen ja sain sovittua ajan joulukuulle. Menin hänen neuvostaan työvoimatoimiston henkilöstövuokraukseen Kauppakadulle. Luulin että pääsisin haastatteluun, mutta ensin olisikin täytettävä lomakkeet. Täytän lomakkeet vasta kotona, koska CV:ni on kotikoneella.

Poikkesin Kauppahallissa jouluglögillä. Joulupukki tarjosi karkkia ja muori sitä glögiä. Tunnistin muorin erääksi tuttavakseni ja pukkikin oli tuttu. Sokokselta ostin uusia ihmepillereitä.

Kun pääsin kotiin iltapäivällä, menin päiväunille. Ei tullut laitettua puhelinta äänettömälle ja sainkin pari puhelua. Pienet torkut sentään sain nukuttua. Unien jälkeen alkoi päänsärky. Minulla on varmaan niskat jumissa.