Tänään kun tulin koulusta kotiin, kuulimme pojan kanssa kovaa kolinaa keittiöstä. Ääni tuli ulkoa ja näimme kun naapurin pojat kavereidensa kanssa heittelivät omenoita talomme seinään. Minä rynnistin pihalle ja siinä vaiheessa osa pojista lähti käpälämäkeen. Kaksi poikaa sain pysäytettyä huutamalla. Huusin jumalaudat ja haukuin poikia päävikaisiksi. Pojat kertoivat kuka oli yllyttänyt heitä, eli kuka heidän mielestään oli syyllinen. Naapurin poikien äiti ajoi samassa heidän pihaan ja pääsinkin heti kertomaan tapahtuneesta. Tai en ihan heti. Naisella oli puhelu kesken ja hän istui autossa. Minä jo koputtelin auton ikkunaan ja sanoi että minulla on asiaa. Puhelu loppui viimein ja esitin asiani. Naapurin rouva kuunteli minua, ei hämmästellyt asiaa mitenkään mutta lupasi puhua asiasta pojilleen. Karkuun lähteneet pojatkin palailivat pihaa kohti. Uhkailin ja haukuin poikia. Kehotin heitä menemään heittämään oman talonsa seinään ja ikkunoihin omenoita. Sanoin että seuraavalla kerralla minä pyöräytän poikia kunnolla. Ja minun sanani pitää. Siivoilin omenanroiskeita seinästä pois harjalla. Yksi omena oli mennyt vain kymmenen sentin päähän ikkunasta. Ikkuna olisi kyllä hajonnut, niin kovaa pojat heittivät. Nämä samat pojat ampuivat minua taannoin kuula-aseilla.

Tätä ennen poikani oli soittanut minulle kouluun. Hän oli kaatunut pyörällään viedessään kaveriaan. Pojat olivat menossa keilaamaan Metro-Auto areenalle luokan kanssa. Pojalla on nyt molemmat kyynärpäät haavoilla ja toinen polvi. Illalla laastaroimme vammat. Kännykkä oli hajonnut totaalisesti onnettomuudessa. Uuden kännykän osto on edessä viikonloppuna. Nyt käytössä on varakännykkä, se vanha jota saa ladata päivittäin.

Koulussa oli englanninopiskelua koko päivä. Ensi tiistaina meillä on suullinen näyttö. Tapasin koululla kolme tuttavaani. Ensin näin entisen työkaverini, todella mukavan atk-nörtin. Sitten tapasin ex-poikaystäväni tyttären. Hän näytti todella hyvinvoivalta. Tällä tytöllä on takanaan aika rankka huumetausta. Kolmas tuttuni oli ajalta kun olin työharjoittelussa yliopistolla tiedotusopinlaitoksella. Tämä mies pukeutuu naiseksi. Nyt hänellä ei kyllä ollut helmiä kaulassa, eikä edes huulipunaa.

Olin lenkillä kaverini kanssa, kiersimme Kaukajärven. Lenkki kesti tunti neljäkymmentä minuuttia. Keskisyke oli 121 ja maksimi 134. Olipa mukava kävellä kaverin kanssa ja ilma oli mitä mahtavin.