Kaikki muut täällä jäävät lomalle perjantaina. Kyselin että onkohan minullakin silloin lomaa? Saan kuulemma olla jouluaattoa edeltävän perjantain ja uudenvuodenaattoa edeltävän perjantain pois töistä. Jää sitten hyvin aikaa valmistella joulua ja uutta vuotta, sanottiin. Eikä sitten kerrota kellekään, siis lähinnä työvoimaviranomaisille.

Ei kerrota kenellekään sitäkään että olen todella yksin työmaalla. Minä olen työelämävalmennuksessa ja minun ohjaajani eli vastuuhenkilön pitäisi olla silloin paikalla, kun minäkin olen. Ei minua kädestä tarvitse pidellä, mutta laki määrää tämän läsnäolon. Sopimuksia pitäisi noudattaa molemmin puolin.

No, saa tehdä täällä ihan rauhassa omia hommia. Rästissä olevia kirjoitustöitä onkin aika paljon. Olinhan minä viime viikon maanantainkin täällä töissä yksin. Oli aika läpinäkyvää, kun yksi työntekijöistä poikkesi ”sattumalta” kello 15 lukemaan sähköpostinsa. Sai samalla tarkistettu etten ollut karannut töistä liian aikaisin pois. Varmasti jouluviikollakin joku poikkeaa sattumoisin.