Heräsin jo kahdeksan aikaan, koska työpäivä alkoi yhdeksältä. Minulle ei yleensä maistu ruoka aamulla, ei tänäänkään. Puoliväkisin söin osan aamupuurosta ja tee jäi juomatta. Otin evääksi pähkinöitä ja kuivattuja omenoita. Koira ei yleensä herää aamulla aikaisin, mutta nyt se oli skarppina heti aamusta. Oli pakko viedä se ulos ja hätähän sillä oli.

Työpisteessä oli kirje odottamassa. Lähinnä kiitos siitä että olin muuttanut aikataulua. Tämä vakituinen asiakas siirsi viime viikon perjantai siivouksen täksi päiväksi. Luultavasti heillä on jotkut juhlat tiedossa. Perheen koira oli paikalla ja se ilostui kovasti tulostani. Siivouksen ajan se nukkui ainakin viidessä eri paikassa: sohvalla, sängyssä, omassa petissään, lattialla ja parvekkeella.

Kolme tuntia hurahti siivotessa nopeasti. Tulin kotiin ja tein itselleni munakkaan. Keitin myös teetä. Söin nopeasti ruuan ja join teen mustikkapiirakan kera. Sitten kiirehdin seuraavaan työkohteeseen. Siellä oli työaika myös kolme tuntia, vakituinen paikka.

Perheen äiti oli ostanut kaikki mitä olin pyytänyt: Vimiä, Sini-tuotteen Tehomopin ja kloritetta. Perhe oli luultavasti mökillä ja koira matkassa. Mukava siivota näissä vakituisissa paikoissa, kaikki on niin tuttua ja turvallista. Olen melkein ylihuolehtivainen että kaikki on OK lähtiessäni ja ovet sekä ikkunat ovat varmasti kiinni. Kun lähdin kotiin, alkoi tosi rankka sadekuuro. Autolla ajaminen oli melko hankalaa.

Kotona tälläsin itseni telkkarin ääreen katselemaan Sydämen asialla sarjaa. Teekupponen ja pala mustikkapiirakkaa ohessa. Aika mukavaa!

Sitten kaverini soitti. Hän on mielestäni yrittänyt auttaa minua ideoimaan yritystoimintaani, mutta koko ajan takana on ollut negatiivista ajatusta. Minä olen ilmoittanut että aioin pärjätä minimissään kuuden tunnin työpäivällä, en tiedä jaksaisinko edes pidempää siivouspäivää. Jos saan tehdä töitä viisi päivää viikossa kuusi tuntia kerrallaan, niin sillä saisin elantoni. Kaverini mukaan en tule sillä pärjäämään. Pienyrittäjän on tehtävä pitkää päivää (ja kärsittävä). Eräs hänen tuttunsa teki 14 tunnin työpäivää siivoojana, eikä silti pärjännyt. Nyt en jaksa kuunnella negatiivista ajatusta ja aioinkin pitää välimatkaa tähän kaveriini.

Soitin siskolleni ja kerroin murheitani. Hän osaa aina kannustaa minua. Nyt hän aikoo etsiä Hämeenkyröstä jonkun siivousalan yrittäjän, joka oli hänen kanssaan yhdellä siivouskurssilla. Jospa saisin hänestä itselleni tukihenkilön.

Tytär kävi illalla ja hän sai viimeisen palan mustikkapiirakkaa. Tyttären ja vävykokelaan asunnosta oli vedet poikki tänään. Taloyhtiön pihasta oli putki paukahtanut. Vedet saatiin kyllä kuntoon ennen iltaa. Tytär voi pitää suunnittelemansa grillibileet likkakavereilleen huomenna. Kävimme yhdessä ruokakaupassa. Minä ostin aletuotteita: leipää, grillattavaa ja eineksiä.