Koko viikonloppu meni kotona kökkiessä. Nukuin, söin ja töllötin telkkaria. Minua masentaa aina ennen joulua, ihan järjellistä syytä en ole siihen keksinyt. Viikonloppuna sain taas riitaa aikaan tyttären kanssa. Olen varma että välimme paranevat kun hän joskus vihdoin muuttaa kotoa pois.

Mitään en ole tehnyt joulun eteen. Yhtään lahjaa en ole ostanut, joulukoristeet ovat kaapissa ja kinkkukin on jonkin marketin kylmäaltaassa. No, joulukortit kirjoitin eilen. Muutama osoite on kyllä hakusessa. Yritän postittaa ne ennen keskiviikkoa.

Olen nyt töissä yksin. Pomo kyllä poikkesi "sattumalta" aamupäivällä, ja täällähän minä olin. Ihan yksin en sentään talossa ole; alakerrassa on muutama maalari maalaamassa alasalia. Sovimme että ilmoittelemme puolin ja toisin kun lähdemme töistä pois. Tarkoituksena ei ole lukita toisiamme turvalukon taakse. Turvalukkoa ei saa auki sisäpuolelta!

Vein aamulla työvoimatoimistoon raha-anomuksen. Työelämävalmennuksen palkka maksetaan joulukuun lopulla, sitä ei ole mahdollista saada ennen joulua. Täytyy katsoa mihinkä rahat riittää perjantaina. Silloin on vapaapäivä ja kaikki ostokset on tehtävä yhdellä rykäsyllä. Pakkohan sitä joulua on laittaa, vaikka juuri nyt ei innosta yhtään.