Matkasin aamulla Messukylään bussilla, vaikka nyt ei ollut syynä kova pakkanen. Oli vaan kätevää matkata bussilla. Kaksi kohdetta samalla suunnalla ja sitten ehtisin vielä käymään kotona ennen kolmatta. Tämä oli suunnitelma, mutta siihen tuli muutos.

Eka kohde oli se koti josta perheen äiti muutti pois. Talo oikein huokui surua: tyhjää tilaa ja muuttuneita huoneita. Nainen oli vienyt mennessään koko kuntosalivarustuksen, koriste-esineitä, huonekaluja, pakastimen ja tietysti vaatteensa sekä muut henkilökohtaiset tavaransa. Jätin pöydälle laskun ja talon avaimen. Olen yhteydessä perheen isään noin kuukauden päästä ja kyselen pärjääkö hän ilman siivousapuani.

Kävelin seuraavaan kohteeseen ja ihmettelin kun avain ei sopinut ulko-oveen. Olin ottanut vahingossa väärän avaimen mukaani. Kahdella asiakkaalla on punainen avaimenperä, mutta toisella on positiivareiden teksti ja toisella etuovi.com. Matkasin bussilla kotiin.

Otin oikean avaimen laukkuuni, käytin koiran pissalla ja söin nuudeliaterian. Sitten kohti Leinolaa. Työt sujuivat nopeasti: löysin asiakkaan kaapista pölyimuriin uuden suulakkeen ja se olikin oikein liukuva. Sitten kohti Messukylän kohdetta oikean avaimen kanssa!

Kissat odottelivat minua: toinen eteisessä ja toinen yläkerrassa. Tein oikein extrasiivouksen. Keittiön matto sain lumipesun, imuroin takan yläosan sekä WC-pöntöt oikein kiillotin normaalin siivouksen lisäksi. Perheen mies tuli kotiin ennen lähtöäni ja hän esitteli jääkairaa jonka oli juuri terotuttanut.

Tänään sain kaksi tilaamaani siivouskirjaa. Niissä on monta hyvää niksiä. Kirjat ovat englanninkielisiä ja onneksi tytär käänsi osan sanoista minulle. Tytärtä nauratti minun tankerosenglanti. Tytär oli illalla monta tuntia täällä seuranani. Joimme kahvia ja juttelimme. Tytär suositteli minulle uudeksi kirjanpitäjäksi kaveriaan tai kaverinsa äitiä.

Päivän onnistumiset:

1. Uudet siivouskirjat saapuivat

2. Koira ei pissannut sisälle

3. Tammikuun tiliote tulostettu